Обгрунтування теми

Картинки по запросу картинки про вчителя

АКТУАЛЬНІСТЬ
та обґрунтування вибору єдиної науково-методичної теми
«Формування фахової культури педагога як основи моделювання інноваційного освітнього простору в умовах нової української школи»,
над якою буде працювати педагогічний колектив комунального закладу «Навчально-виховний комплекс «Долинська гімназія – загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів № 3 
Долинської районної ради»
 протягом 2017 – 2022 років.

Нині в освіті України відбуваються якісні перетворення, до яких призвів сучасний розвиток світової цивілізації. Метою освітньої політики стали: «всебічний розвиток людини як особистості та найвищої цінності суспільства».
З огляду на це, основною рушійною силою розвитку КЗ «НВК «Долинська гімназія – ЗШ І-ІІІ ступенів № 3 Долинської районної ради» як опорного закладу так і його філій є вчитель, здатний до саморозвитку і самореалізації, підвищення власного рівня професійної компетентності і формування своєї власної фахової культури. Готовність вчителя  до нововведень визначається  наявністю в нього  інноваційного та технологічного потенціалу, а це в свою чергу, сприятиме створенню інноваційного педагогічного середовища, налаштованого на індивідуальний  талант дитини.


Місія школи: відповідно до якісних змін  розвитку освіти, забезпечити перехід діяльності закладу, його структурного компоненту на якісний рівень  формування особистості успішного учителя – не як єдиного наставника та джерела знань, а як коуча, фасилітатора, тьютора, модератора в індивідуальній освітній траєкторії дитини.

Головна  мета реалізації досліджуваного питання «Формування фахової культури педагога як основи моделювання інноваційного освітнього простору в умовах нової української школи»   – поетапна модернізація КЗ «НВК «Долинська гімназія – загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів № 3 Долинської районної ради» в рамках діяльності опорного закладу та його філій, створення нової динамічної моделі компетентного  вчителя,  організація науково-методичної діяльності навчального закладу на засадах компетентнісного підходу та вивчення впливу її технологічних можливостей на формування фахової культури вчителя.
Педагогічний колектив потребує точного визначення основних стратегічних напрямів розвитку.  При реалізації запропонованої стратегії можливий перехід школи в якісно інший стан.
Для поетапної модернізації діючих систем організації, супроводу та управління освітнім процесом, формування фахової культури вчителя визначено стратегію модульних змін. Дана стратегія  не передбачає повну психолого–педагогічну, дидактичну та інші реконструкції освітнього закладу. Вона визначена для здійснення декількох значних інновацій, пов’язаних між собою спільною ціллю, які базуються на багаторічному продуктивному досвіді роботи, традиціях та досягненнях  в діяльності гімназії.
Стратегією розвитку опорного закладу та його філій є перехід в якісно інший стан, поетапна еволюційна модернізація та реалізація тих новоутворень, які відповідають сучасним вимогам Концепції Нової української школи.
Стратегічні напрямки діяльності опорної школи та філій:.
Ø перехід до персоналізованої системи роботи з педагогічними кадрами, як шлях до формування власної методичної техніки, власної фахової культури;
Ø розвиток інноваційного потенціалу вчителя, здатного створювати, сприймати, реалізувати нововведення, а також своєчасно позбуватися застарілого, педагогічно недоцільного;
Ø сприяння неперервному оновленню і саморегуляції  вчителя як професіонала;
Ø створення системи стимулювання педагога, постійного підвищення його фахової культури;
Ø виокремлення  нового та адаптування його до сучасних умов.

Ключові категорії й поняття: організація науково-методичної роботи в навчальному закладі; компетентнісний підхід до науково-методичного забезпечення педагога; фахова культура вчителя; фахове самовиявлення  вчителя; персоналізація науково-методичної роботи; компетентності та компетенції у роботі вчителя; коуч, фасилітатор, тьютор, модернізаційні зміни у системі науково-методичної роботи навчального закладу.
Гіпотеза:
·        персоналізація науково-методичної роботи з вчителем може стати дієвим засобом модернізації відповідної діяльності навчального закладу в умовах реалізації компетентнісного підходу та формування фахової культури вчителя;
·        організація самоосвітньої науково-методичної діяльності учителя у форматі компетентнісного підходу сприятиме підвищенню розвитку його індивідуальної освітньої траєкторії;
·        компетентнісне зростання вчителя в умовах освітньої практики можливе на засадах оновлення і збагачення його технологічного потенціалу.

Завдання:
·        визначення показників фахової культури вчителя у форматі компетентнісного підходу;
·        оновлення професійної діяльності вчителя в плані реалізації сучасних технологій навчання;
·        виокремлення засобів науково-методичного впливу на збагачення фахової культури вчителя;
·        напрацювання положень, методичних форм та їх апробація;
·        підвищення рівня професійної компетентності вчителя шляхом керованих змін у його самоосвітній діяльності та системі науково-методичної роботи навчального закладу;
·        розробка та реалізація науково-методичних проектів: «Формування фахової культури вчителя», «Формування позитивної мотивації до самоосвіти», «Професійне становлення креативного педагога засобами ІКТ».
·        розробка системи вимірників якості освітньої діяльності вчителя в умовах компетентнісного підходу на рівні навчального закладу;
·        апробація та корекція власних технологічних систем викладання навчальних предметів, авторських програм та посібників;
·        удосконалення культури педагогічної праці у роботі вчителя;
·        визначення результативності модернізуючих  змін системи науково-методичної роботи навчального закладу та опрацювання інших спеціальних умов, які можуть супроводжувати практичний варіант утілення прогностичних компонентів.

Наукова новизна:
Фахова культура вчителя – це система ставлень до педагогічної дійсності, яка виступає джерелом активності вчителя і визначає його професійну поведінку. Специфіка фахової культури вчителя полягає в тому, що постійно відбувається зрощення життєвої і професійно-особистісної позиції вчителя. Таким чином, під фаховою культурою вчителя слід розуміти професійно–особистісну характеристику педагога, як систему його ставлень до своєї професійної діяльності та її результатів; учасників освітнього процесу (учителів, учнів) і до себе, як культуру, що сприяє реалізації професійно–рольових функцій у ході розв’язування педагогічних задач.
Системотворчим чинником оновлення освітньої діяльності у форматі компетентнісного впливу виступає модернізація системи науково-методичної діяльності навчального закладу як дієвого засобу, що найбільш повно розкриває і реалізує комплекс особистих професійних досягнень вчителя та творчий потенціал учнів. Це передбачає організацію персоналізованої науково-методичної роботи з учителем на засадах компетентнісного підходу в умовах 12-річного терміну шкільного навчання з метою забезпечення відповідного рівня  компетентності. Пропонуватиметься модель здійснення освітньої практики та виконуватиметься апробація авторських науково-методичних напрацювань.
Теоретико-методологічна основа:
Освітня діяльність, передбачувана даною темою, відбуватиметься в межах чинного законодавства України у сфері освіти і спрямовуватиметься, зокрема, Законом України «Про освіту», Національною стратегією розвитку освіти в Україні на 2012–2021 роки, Концепцією реалізації державної політики у сфері реформування загальної середньої освіти «Нова українська школа» на період  до 2029 року,  Положенням про порядок здійснення інноваційної освітньої діяльності, Положенням про експериментальний загальноосвітній навчальний заклад та іншими нормативно-правовими актами у галузі освіти.
Основні методи дослідження під час реалізації завдань методичної теми:
·          малоформалізована діагностика рівнів науково-методичної підготовки вчителя  та  його фахової культури;
·          моделювання системи персоналізованого науково-методичного впливу на педагогічного працівника;
·          аналітичне вивчення ефективності пропонованих змін;
·          технологічний аналіз можливостей здійснення науково-методичної роботи в аспекті компетентнісного підходу;
·           діагностика змін у результативності освітньої діяльності опорного закладу та його філій;
·          статистична обробка результатів діяльності опорної школи та філій;
·          моделювання роботи над індивідуальними науково-методичними проектами стосовно формування та розвитку освітньої траєкторії вчителя.

Система науково-методичної роботи під час опрацювання питання «Формування фахової культури вчителя як основи моделювання інноваційного освітнього процесу в умовах нової української школи» має вплинути на професійне самовиявлення педагогічного працівника та вивести його на рівень успішної особистості.
А основу  фахової  культури вчителя, на нашу думку, становлять:
-         глибоке знання предмета, який викладає учитель;
-         знання технологій педагогічної праці;
-         знання психології, володіння методами вивчення дитини;
-         дотримання педагогічної етики, яка ґрунтується на принципах гуманізму, на любові і глибокій повазі до особистості дитини;
-         педагогічна творчість;
-         здатність до самовдосконалення;
-         висока мовна культура.

Суттєвим фактором формування фахової культури вчителя, своєрідним провідником  і помічником є управлінська діяльність, в основі якої буде покладено принцип цілісного погляду на людину - це  спосіб мислення керівника і вчителів, при якому кожен член педагогічного колективу розглядається не просто як працівник, а як особистість з усіма її потребами, мотивами, цілями, переживаннями, які вони відчувають у процесі своєї діяльності. Удосконалення управлінської діяльності   передбачає залучення до нього працівників всіх ланок опорного закладу та його філій, роботу педагогів-новаторів в режимі самоконтролю, оволодіння технологією експертної діяльності.
Метою удосконалення системи управління під час опрацювання методичної теми є забезпечення конкурентоспроможності опорної школи та філій на ринку освітніх послуг, створення освітнього середовища для удосконалення професійної компетентності  педагога, в якому вчителі, учні та батьки співпрацюють в колі однодумців. Модель управлінської діяльності  буде відповідати таким вимогам:
-         бути зорієнтованими на замовлення суспільства та вимоги практики;
-         забезпечувати діяльність опорної школи і філій як в режимі функціонування, так і в режимі розвитку;
-         враховувати динамічність соціокультурної ситуації;
-         нова модель управління повинна бути відкритою, демократичною.          
        Одним із важливих аспектів формування фахової культури вчителя є соціально –психологічний супровід, головним завданням якого визначено забезпечення психологічних умов, що сприяють повноцінному психічному та особистісному розвитку кожного педагога.
Опрацювання методичної теми «Формування фахової культури педагога як основи моделювання освітнього процесу в умовах нової української школи» дасть можливість :
         підвищити рівень фахової культури вчителя як процесу якісних змін у структурі мотиваційно-ціннісних ставлень і пріоритетів;
         розширити  особистісні ресурси педагога;
         підвищити  рівень компетентності педагога;
         покращити результати діяльності опорного закладу та його філій;
         створити  індивідуальну програму формування фахової культури вчителя  в системі науково – методичної роботи;
         збагатити уявлення вчителів про цілі, сутність і спрямованість сучасного педагогічного процесу, цінності професії;
         започаткувати  нові традиції школи ;
         розробити авторські програми, методичні посібники;
         представляти публікації вчителів засобами методичних порталів.
                                                     
Очікувані результати:
·     побудова моделі освітнього процесу опорної школи та філій, в основу якої буде покладено фахову культуру вчителя;
·     підвищення рівня організації науково-методичної роботи та рівня управлінської майстерності керівника опорної школи та завідуючих філій з проблеми організації методичної роботи щодо формування фахової культури вчителя;
·     «персоналізація»  особистісних внесків педагогів у процес досягнення мети;
·     творчо-пошуковий характер роботи педагогів, цілеспрямованість на особистісний розвиток учнів і професійний саморозвиток;
·     переведення вчителя на новий рівень оволодіння культурою, зміна його ставлення до світу, підвищення відповідальності за свої дії;
·     підвищення рівня умотивованості вчителів до розвитку професійної компетентності;
·     створення  ситуації успіху та умов для самовизначення особистості в освітньому просторі опорної школи та філій;
·     укріплення  іміджу опорної школи, філій та їх позиціонування в соціумі;
·     активне залучення громадськості до процесу розвитку як опорної школи так і філій.







Немає коментарів:

Дописати коментар